CHURROS

¡Hola!
Jag (Micaela) tänkte dela med mig av ett smarrigt spanskt recept på churros, det är som friterade munkar fast de ser ut som långa korvar, mycket goda. Man föräter sig lätt på dem när man är i Spanien, de säljs nästan överallt, är billiga, sockriga och supergoda!

Recept
1,25 dl vatten
60g smör
1 nypa salt
0,5 msk socker
1 dl vetemjöl
2 ägg
olja
florsocker

Gör såhär
1. Hetta upp vatten, smör, socker och salt i en kastrull, rör hela tiden. Ta av kastrullen när det börjar koka.
2. Vispa ner mjölet, lite i taget så det inte bildas klumpar, smeten ska vara slät.
3. Ställ tillbaks kastrullen på plattan, rör i smeten i drygt 30 sekunder, degen ska släppa från bottnen. Ta från värmen och låt den svalna i 5 minuter
4. Tillsätt äggen var för sig, röt tills degen blir blank. Ta fram en spritspåse och fyll den med degen.
5. Värm oljan i en kastrull till 180° och tryck ut smet i kortare längder i kastrullen. Låt churron friteras tills den fått färg, plocka sedan upp den och lägg på en tallrik som du innan klätt med hushållspapper. Churron blir väldigt flottig och pappret suger upp det överflödiga bra. Pudra sedan florsocker över och ät. Jag skulle även rekommendera att göra egen chokladsås eller smälta choklad som du sedan doppar din churro i!

Kan inte påstå att mina blev speciellt fina, men goda blev dem!
Receptet kommer från receptcentralen.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0