Dags för ett ungerskrecept

Hejhej! Nu tyckte jag (Jasmine) att det var dags att lägga upp ett litet recept på en ungersk maträtt i väntan på de nya länderna. Jag hittade detta receptet när jag letade igenom lite kokböcker och tyckte att det verkade riktigt spännande. Snart kommer ni att förstå varför. Det jag nu ska introducera för er är nämligen ostbollar, riktigt simpelt och roligt att göra. Och det bästa av allt, det går nästan inte att misslyckas. Trevlig matlagning!

Pogácsa (ostbollar)
c:a 80 st
Jäsning c:a 15 min
Gräddningstid c:a 15 min

5 dl vetemjöl
¼ tsk salt
1 kryddmått symald vitpeppar
125 g smör eller margarin
¾ dl fingervarm mjölk
½ tsk strösocker
25 g jäst
1 äggula
2 msk gräddfil
75 g vit getost eller edamer
Till pensling: 1 äggula

1. Blanda vetemjöl, salt och peppar i en skål. Fin fördela fettet i blandningen.
2. Rör samman mjölk, socker, jäst, äggula och gräddfil. Häll blandningen i mjölskålen. Riv osten på fina sidan på råkostjärnet direkt ner i skålen.
3. Arbeta samman till en jämn deg. Tag upp den på mjölat bord och knåda degen lätt.
4. Kavla degen till en fyrkantig kaka, c:a ½ cm tjock. Sikta ett tunt lager vetemjöl över kakan och vik den dubbel. Sikta även ett tunt lager mjöl över den hopvikta kakan. Täck med duk och låt degen jäsa c:a 15 min. Sätt ugnen på 200 grader.
5. Pensla den jästa degkakan med uppvispad äggula. Skär snitt i degkakan med en vass kniv både på längden och på tvären till ett schack mönster.
6. Tag ut runda kakor med måtten c:a 2½ cm i diameter. Sätt rundlarna på bakpappersklädd plåt.
7. Grädda mitt i ugnen tills bollarna är ljust bruna, 10-15 minuter.
8. Låt ostbollarna svalna på galler. Servera dem ljumna som drinktilltugg.

OBS! Ostbollarna går att djupfrysa. Låt dem sedan tina och värm dem lätt i ugn vid 200 grader.

 

Receptet är taget ur kokboken "Mat och bak från Europa" (Richters, 1986)

 

Rekomenderar dessa ostbollar till de ostfantaster och personer som gillar att pröva nya saker.

Hej så länge!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0