Macarons

Bonjour!
Jag (Micaela) tänkte bidra med första receptet här i bloggen. Eftersom Fia skrev om Frankrike och jag alltid har velat baka Macarons så bestämde jag mig för att testa på att göra dessa små franska mandelkakor, spännande va?
Jag valde att göra hallon macarons så här får ni receptet:

Mandelmaräng
100g skållad, malen mandel
2,5 dl florsocker
3 äggvitor
1 tsk vaniljsocker
1 tsk socker
röd hushållsfärg

Hallonsmörkräm
100g smör
1,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
3 msk hallonsylt

Gör såhär
→ Skålla mandeln, lägg den på papper och låt den torka. Mixa sedan mandeln till ett fint mjöl.
→ Vispa äggvitorna vitt och skummigt, tillsätt sockret och fortsätt vispa tills smeten är så hård att den sitter kvar i bunken när du vänder den upp och ner. Häll i några droppar hushållsfärg och blanda försiktigt.
→ Rör ihop mandeln med florsocker och vaniljsocker. Vänd försiktig ner i marängsmeten.
→ Häll i smeten i en sprits och spritsa ut jämnstora kakor på en plåt. Låt vila i 20-40 minuter.
→ Sätt ugnen på 125°, grädda kakorna i 20-25 minuter.
→ Smörkräm: blanda hallonsylt med smör, florsocker och vaniljsocker.
→ Låt kakorna svalna ett tag, spritsa sedan smörkräm på dem och tryck ihop dem.



Jag googlade runt på lite recept och komponerade ett eget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0